zondag 20 oktober 2019

Tafels oefenen, joepie!

Lien zit ondertussen in het 2de leerjaar! Sinds enkele weken leert ze de maal- en deeltafels.
Vele ouders zullen weten dat het leren van de tafels niet enkel saai kan zijn voor het kind, maar ook voor de ouder. En ja ik besef maar al te goed dat zoiets vaak moet herhaald worden zodat het geautomatiseerd wordt maar je kind wil daar niet altijd zo over denken ;-)
De fase tussen het leren en het werkelijk kennen... ik sla die fase liever over! Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet... In het eerste leerjaar was er het leren van de letters en het leren lezen, in het 2de leerjaar heb je de tafels. We komen er niet onderuit!

Als mama vind ik het wel belangrijk dat huiswerk plezant blijft. Ik ga dus vaak op zoek naar leuke manieren om Lien iets aan te leren, liefst op een speelse, plezante manier. En ja hoor, het mag ook plezant blijven voor mij! ;-)

Een tijdje geleden kwam ik toevallig op haar vlog (stiekem wil ik dat Lien haar juf ook vlogt en ik kan meekijken in haar klas ;-) ) een spelletje tegen om tafels te leren. Ik vond het zo'n leuk idee dat ik er een eigen variant op maakte.
Het is toch veel leuker om met je mama of papa een spelletje te spelen en ondertussen tafels te leren dan saai je tafels af te rammelen? En ondertussen heb je ook extra quality time zonder echt te denken aan huiswerk ... win - win!


Vrijdag na school legde ik Lien mijn idee uit en ze was meteen enthousiast en begon mee te denken 'mama, dan kunnen we er ook zo'n stokje bij doen?!'
Door haar enthousiasme, werd ik zelf nog enthousiaster en we sprongen direct terug in de auto richting de winkel om ijscrème stokjes te kopen. Iets van de koe en de horens ;-)

We oefenden dit weekend via het spelletje regelmatig de maal- en deeltafels van 2 en dat gaat super! Ik hoop dat Lien haar enthousiasme blijft bij de moeilijkere tafels die er de komende weken bij gaan komen ;-)


Ik kreeg via instagram en mijn persoonlijke facebookpagina vele berichten van mama's die het ook wilden maken en of ik het niet kon delen. Tuurlijk! Vandaar dit blogberichtje ;-)

Je kan het bestandje en de 'spelregels' hier downloaden!
Het is mijn eigen versie van het spel waar ongetwijfeld meer variaties op mogelijk zijn. Kijk wat je kind zelf leuk vindt!

Veel speel- en oefenplezier!

2 opmerkingen:

  1. Heel erg bedankt om dit te delen. Ik ga hier graag mee aan de slag en zal dit ook doen voor de Franse les van dochterlief ... kijk al uit naar het geknutsel, warme groeten, nele

    BeantwoordenVerwijderen