donderdag 19 juni 2014

Smocken

Ik zag een tijdje geleden bij Marte de Lucy dress met smock-stukje. Smocken leek me zo fun en snel en ik wou het ook proberen. Maar ik naai met een ikea-naaimachine °jaja° en dus wist ik uberhaupt niet of die dat wel zou aankunnen... Bij mijn vorige jumpsuit gaf Marte de tip dat het bovenste smocken ook wel leuk zou zijn ipv de tricot boord. En bij het stofje dat ik nog in mijn hoofd had, leek me dat inderdaad wel leuk!

Wat doe je dan? Ik las dit en keek naar een filmpje hier, testen en ja hoor, Ikea kan smocken!!! :-D
Ik hertekende het patroon een beetje want voor smocken is dat bovenstuk toch wat anders. Ik ben niet helemaal tevreden want de 'krimp' van je stofje is toch een beetje een gok (tenzij je dat ook op voorhand test... I know :-p). Dus ik vind dat het bovenstukje wel wat breed valt van schouder naar schouder.
Ik werkte de broek onderaan af met een fijn elastiekje in de zoom zodat het een beetje een pof-effect heeft en er niet te veel van de print zou verloren gaan.
Het was een gewaagde gok om dit stofje te kiezen omdat ik het al vaak voor kleedjes heb gezien maar nog niet voor een broek. Geslaagd of niet?
Om bovenaan toch ook iets kleur te geven, gebruikte ik gele biais voor de lintjes. De bovenrand van het smocken vind ik wel niet helemaal ok. Ik zoomde eerst om voordat ik smockte en dat had ik misschien beter niet gedaan??? Ach, we zijn weer een ervaring rijker! :-)

stofje: katoen 'Whimsicol Mist' van Art Gallery

9 opmerkingen:

  1. Meer dan geslaagd! Ik heb het nog niet gedaan, dat smocken, maar ik dacht idd dat het de bedeloing was die bovenkant al om te zomen voor je begint, dus daar zit je goed. Verder advies laat ik over aan experten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het wel geslaagd hoor. Ze staat er bovendien superschattig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zo'n jumpsuit! Ik stak in één van mijn kleedjes aan de voorkant bovenin een heel fijne rekker... daarmee kan je aantrekken tot je het zelf goed vindt...
    http://petrolandmint.blogspot.be/2014/06/dan-maar-als-rokje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah de smock microbe gaat blogland rond! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eens geprobeerd van goed de strijken, die bovenrand? Of nog een extra lijntje stikken bovenaan? (En om de smock nog meer tedoen krimpen) Hier doen ze het zo (zelf nog nooit gesmockt ;-) : http://flossieteacakes.blogspot.be/2010/06/shirring-tutorial.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heel geslaagd!!! ziet er super, ga ik ook eens proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen